Jouw ideale klant
Stel je voor dat je enkel voor ideale klanten zou kunnen werken: hoe zouden die er dan uitzien? En hoe zou jouw leven eruitzien? Vol energie, voldoening en goesting? Vol dagen waarop je met een glimlach uit je bed rolt? 😃
Een van de grootste inzichten die ik al doende opdeed is dat dit niet bij een tafereeltje hoeft te blijven. Dat je dit wel degelijk zelf in de hand hebt. Want dat dit eigenlijk als een ‘self fulfilling prophecy’ werkt.
Als je alles in het teken stelt van jouw ideale klant en je jouw aanbod, kanalen, tone of voice en content op hem of haar afstemt, dan ga je hem of haar ook aantrekken. En tegelijk niet-ideale klanten weghouden, want zij zullen zich niet aangesproken voelen. Dat zal uiteraard niet van vandaag op morgen zijn, maar zie het als een proces. Met een zalig resultaat. 🤗
Hoe doe je dat nu?
Breng eerst jouw ideale klant in kaart. Denk aan leeftijd, geslacht, job, gezinssituatie, woonplaats,… maar ook aan interesses, waarden, problemen, vragen en behoeften.
Schrijf dit gedetailleerd neer en maak er desnoods een ‘persona’ van: geef hem of haar een naam, gezicht en hobby’s, print dit uit en hang het boven je computer.
Hou deze persoon duidelijk voor ogen telkens je een beslissing neemt. Of het nu gaat over een nieuw product, de kanalen die je inzet of de content die je post: hou een duidelijke focus.
Durf nee zeggen tegen niet-ideale klanten. Zij leveren je op korte tijd misschien wel geld op, maar zij vragen energie én ze nemen de plaats in van jouw ideale klanten. Hou dus je checklist bij de hand en BE STRONG! 😉👊