De vonk doen overslaan via de know-like-trust-buy funnel
Vonken genereren bij onze doelgroep. Yes please! Dat is wat we willen.
Maar net als in het echte leven zullen we daar meestal voor moeten werken. Coup-de-foudres bestaan, maar zijn eerder zeldzaam. Net iets vaker zullen we langs de friends zone moeten passeren.
Voor de vonk overslaat en iemand klant wordt bij jou, gaat die persoon meestal door 3 andere fases: know, like en trust. Pas daarna volgt buy, de aankoop.
KNOW: de persoon wil weten wie je bent en waar je voor staat. Laat mensen dus weten dat je bestaat, zeg wie je bent en wat je missie is, en toon je gezicht.
LIKE: een deel van de mensen die je leerden kennen zullen je leuk vinden en zullen een klik met je hebben. Een deel ook niet, maar dat is niet erg. Zij zijn waarschijnlijk toch geen ideale klanten voor jou. Probeer dus niet iedereen te pleasen en jezelf in bochten te wringen, maar wees gewoon jezelf.
TRUST: nu ze weten wie je bent en ze je leuk vinden, kunnen ze je beginnen vertrouwen. Als persoon en als expert. Laat daarom zien dat je hun vertrouwen waard bent: toon je expertise, maak waar wat je belooft en ondersteun dit met ‘social proof’: reviews en referenties van tevreden klanten.
BUY: pas dan komen de meeste mensen in de aankoopfase terecht. In deze fase communiceer je dus best je aanbod. Als je ook hier waarmaakt wat je belooft, heb je vaak klanten voor het leven.
Het gaat dus niet over verkopen en commercieel zijn, maar over relaties opbouwen en verbinden. Hou deze fases dus voorop als je je marketingplan opstelt en zorg voor een goede mix zodat je mensen in verschillende fases aanspreekt. You got this! 💪